بیماری‌های دهان و دندان یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که بسیاری از انسان‌ها با آن درگیر هستند اما با درمان خانگی دندان درد آشنا شوید. متأسفانه زمانی که میزان آسیب دیدگی دندان بسیار زیاد باشد، ریشه آن تحت تأثیر قرار می‌گیرد و دچار التهاب می‌شود. معمولاً زمانی که ریشه دندان ملتهب شود، بیمار دچار درد بسیار شدید می‌شود، و گاهی نیز ممکن است درد در زمانی ایجاد شود که بیمار نتواند به دندانپزشک مراجعه کند. در چنین شرایطی توصیه می‌شود تا درمان‌های خانگی مورد تأیید دندانپزشکان را امتحان کنید.

دندان چه زمان دچار درد میشود؟

به طور کلی دردهای دندان در شرایط خاصی ایجاد می‌شوند که برخی از آنها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• گیر کردن غذا در دندان‌های خراب یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند منجر به ایجاد درد شود.
  • آبسه ریشه دندان و لثه یکی دیگر از مشکلاتی است که بر اثر ایجاد عفونت در ریشه دندان ایجاد می‌شود که در برخی از مواد با التهاب شدید و درد همراه است.
  • فشار دندان نیز ممکن است در برخی از موارد منجر به ایجاد درد شود. گاهی نیز ممکن است افراد در زمان خواب بدون آنکه متوجه شوند، دندان‌های خود را به هم فشار دهند و در زمان بیداری متوجه درد آن شوند.
  • دندان‌ها به دلایل مختلفی ممکن است دچار آسیب و شکستگی شوند و همین مورد می‌تواند دردهای شدید و یا خفیف برای فرد ایجاد کند.
  • گاهی نیز ممکن است زمانی که دندان‌های (چه شیری و چه دائمی) در حال رویش هستند، درد شدیدی برای فرد ایجاد کنند.
  • بیماری‌های سیونسی که معمولاً با عنوان سینوزیت شناخته می‌شوند، در برخی از موارد می‌توانند منجر به ایجاد درد در دندان‌های شوند.
  • حذف پُرشدگی دندانها نیز یکی دیگر از مواردی است که میتواند در فرد بیمار درد شدیدی ایجاد کند.

درمان خانگی دندان درد

بیماری‌های دهان و دندان یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که بسیاری از انسان‌ها با آن درگیر هستند. در اینجا چند راه درمان خانگی دندان درد را به شما معرفی می‌کنیم:

محلول آب گرم و نمک

دقت داشته باشید که در اکثر موارد زمانی بیمار متوجه درد در دندان خود می‌شود که ریشه دندان به دلیل وجود عفونت دچار درد شده است. در چنین شرایطی اگر بیمار بتواند تا حدودی عفونت دندان را کاهش دهد، درد نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

ساده‌ترین و مؤثرترین روشی که می‌تواند به بیمار در بهبود عفونت دندان کمک کند، استفاده از محلول آب گرم و نمک است. این محول ساده می‌تواند باعث کاهش عفونت دندان و در نتیجه کاهش درد آن شود. همچنین توصیه می‌شود افرادی که دچار مشکلات دندان هستند، حداقل یک بار در روز دهان خود را با محلول آب گرم و نمک بشویند، تا از ایجاد عفونت پیشگیری کنند.

سیر رنده شده

یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی دندان درد، سیر رنده شده است. زمانی که متوجه درد در دندان خود شدید، کافی است تا مقدار کمی سیر را رنده کرده و بر روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید. سیر به دلیل داشتن ماده آلیسین، کمک می‌کند تا التهاب ریشه دندان کاهش پیدا کند. به همین دلیل درد دندان نیز کمی تسکین پیدا خواهد کرد.

مصرف روغن میخک

مصرف روغن میخک یکی از درمان‌های قدیمی در درمان دندان درد است. به طور کلی می‌توان گفت که روغن میخک باعث بی‌حس شدن اعصاب می‌شود. در نتیجه مصرف کمی از آن می‌تواند باعث بی‌حس شدن ریشه دندان شود و تا حد زیادی درد دندان کاهش پیدا کند.

روغن میخک را می‌توانید از داروخانه تهیه کنید. البته نیاز است تا به این مورد توجه داشته باشید که روغن میخک طعم خیلی بدی دارد. باید مراقب باشید که روغن را به طور مستقیم وارد ریشه دندان نکنید چون باعث ایجاد درد شدید خواهد شد.

در زمان مصرف روغن میخک کافی است مقدار کمی از آن را بر روی پنبه بریزید و آن را بر روی دندان قرار دهید.

استفاده از مسکن های خوراکی

توجه داشته باشید که قرص‌های مسکن مانند مفنامیک اسید، ژلوفن و استامینوفن کدئین، از جمله قرص‌های مسکن ضدالتهاب هستند که تا حد زیادی می‌توانند درد دندان را تکسین دهند. البته باید مراقب باشید تا در مصرف مسکن زیاده‌روی نکنید، زیرا مصرف بیش از حد قرص‌های مسکن می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات گوارشی حاد شود.

استفاده از کمپرس سرد

توجه داشته باشید زمانی که ریشه دندان دچار التهاب می‌شود، باید از مصرف نوشیدنی‌های گرم خودداری کنید، همچنین نباید از درمان خانگی دندان درد، کمپرس گرم برای کاهش درد استفاده کنید. به جای آن نیز می‌توانید از کمپرس سرد برای کاهش التهاب و درد ریشه دندان استفاده کنید.

مصرف غذاهای نرم

آخرین روش پیشنهادی درمان خانگی دندان درد مصرف غداهای نرم است. در برخی از موارد ممکن است دندان درد بر اثر مصرف غذاهای سفت شدت پیدا کند. به همین دلیل توصیه می‌شود تا پیش از درمان قطعی مشکلات دهان و دندان، غذاهای نرم مانند سوپ و برنج مصرف کنید تا از ایجاد دردهای شدید پیگیری کنید.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

آیا نیاز به دریافت خدمات دندانپزشکی دارید؟ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید: