مقدمه

همان طور که می‌دانید دندان‌ها تاثیر بسیار بالایی بر ظاهر انسان دارند، به همین دلیل افراد بسیار زیادی تمایل دارند تا با انجام عمل‌های زیبایی و سفید کردن دندان، جذابیت چهره خود را افزایش دهند. یکی از مواردی که بسیار اهمیت دارد، رنگ دندان است که ممکن در شرایط خاص و یا با افزایش سن، تغییر کند.

عوامل مختلفی مانند مصرف دخانیات، و مصرف بیش از حد مواد غذایی که حاوی رنگ هستند، (مانند چایی و نوشابه) می‌توانند تاثیر بسیار زیادی بر روی رنگ دندان داشته باشند.

با توجه به اینکه هزینه‌های درمانی و زیبایی دندان نسبتاً بالاست، شاید تمام بیماران روش‌های درمان خانگی و ارزان را در اولویت قرار دهند.

سفید کردن دندان
سفید کردن دندان

برای اینکه بتوانید رنگ دندان خود را در خانه و با استفاده از روش‌های ساده سفید کنید، به موارد زیر توجه داشته باشید:

از روغن استفاده کنید

استفاده از روغن یکی از روش‌های بسیار قدیمی و سنتی است که در هند برای سفید کردن دندان بسیار رایج است. هندی‌ها در ابتدا تنها از روغن آفتابگران و کنجد استفاده می‌کردند اما با گذشت زمان متوجه شدند که از سایر روغن‌ها نیز می‌توان برای روشن کردن رنگ دندان استفاده کرد.

به طور کلی روغن کمک می‌کند تا باکتری‌ها و پلاک‌های میکروبی که بر روی دندان‌ها تشکیل شده‌اند از بین بروند و تا حد زیادی رنگ دندان‌ها سفید شود، حتی در برخی از موارد می‌توان از روغن برای بهبود بیماری‌های التهابی لثه نیز استفاده کرد.

از جوش شیرین استفاده کنید

استفاده از جوش شیرین یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند کمک کند تا دندان‌ها رنگ روشن‌تری داشته باشند. نکته مهمی که در مورد جوش شیرین وجود دارد این است که در بسیاری از خمیردندان‌های صنعتی نیز وجود دارد، به همین دلیل گاهی نیز تاثیر برخی از خمیردندان‌ها برای سفید کردن دندان بسیار زیاد است.

جوش شیرین می‌تواند فضای دهان را قلیایی کند و با از بین بردن باکتری‌های موجود در دهان و دندان و حذف جرم‌های سطحی موجود بر روی دندان، باعث تغییر رنگ و سفید شدن دندان‌ها شود.

از سبزیجات و میوه استفاده کنید

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث سفید شدن رنگ دندان‌ها شود، مصرف سبزیجات و میوه است. البته برخی از آنها مانند آناناس و توت فرنگی می‌توانند تاثیر بیشتری بر تغییر رنگ دندان داشته باشند و به سفید کردن دندان کمک کنند. آناناس و توت فرنگی به دلیل داشتن ترکیبات قلیایی، می‌توانند باعث از بین رفتن پلاک‌های میکروبی موجود بر روی دندان‌های شوند.

توصیه می‌شود که مصرف سبزیجات و میوه را به صورت هفتگی در برنامه غذایی خود جای دهید، تا بتوانید از تشکیل پلاک میکروبی بر روی دندان‌های خود پیشگیری کنید.

البته نیاز است تا حتماً به این مورد توجه داشته باشید که نمی‌توان مصرف سبزیجات را جایگزین مسواک زدن کرد.

مصرف کلسیم را افزایش دهید

در برخی از موارد ممکن است تغییر رنگ دندان و زرد شدن آن به دلیل آسیب دیدن مینای دندان باشد. به همین دلیل نیاز است تا مصرف کلسیم را افزایش دهید. شیر، لبنیات و برخی از سبزیجات مانند کلم بروکلی، از جمله مواد غذایی حاوی کلسیم هستند.

مصرف کلسیم را می‌توان به عنوان یک روش پیشگیری برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان‌ها معرفی کرد.

کاهش مصرف مواد غذایی حاوی قند

یکی دیگر از روش‌هایی که برای پیشگیری از تغییر رنگ دندان بسیار موثر است، کاهش مصرف مواد غذایی حاوی قند است. مواد غذایی شیرین که معمولاً حاوی قند هستند، میزان تولید باکتری‌های موجود در دهان و سطح دندان‌ها را افزایش می‌دهند و با تشکیل پلاک بر روی دندان‌ها باعث تغییر رنگ آنها می‌شوند.

فراموش نکنید که پس از مصرف مواد غذایی حاوی قند، حتماً دندان‌های خود را مسواک بزنید و یا در صورت امکان دهان خود را با آب بشویید.

مسواک را فراموش نکنید

مهم‌ترین و موثرترین راهکار خانگی که برای پیشگیری از تغییر رنگ و سفید کردن دندان وجود دارد، مسواک است. دقت داشته باشید در صورتی که به طور مداوم و منظم از مسواک استفاده کنید، دندان‌های شما تغییر رنگ نخواهند داد. همچنین در صورتی که دندان‌ها تغییر رنگ داده باشند، می‌توانید با استفاده از خمیردندان مناسب و مسواک کردن دندان به صورت منظم، رنگ دندان‌های خود را تا حد زیادی سفید کنید.

این نکته را به خاطر بسپارید که مسواک کردن دندان‌ها، ساده‌ترین و موثرترین راهکار برای پیشگیری از بروز مشکلات دهان و دندان است.

هزینه سفید کردن دندان چه قدر است؟

هزینه این کار بستگی به موارد مختلفی دارد. برای دریافت هزینه با کلینیک ما به شماره ۰۲۱۷۷۹۷۶۵۷۹ یا ۰۹۰۵۹۵۱۶۶۶۶ تماس بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

آیا نیاز به دریافت خدمات دندانپزشکی دارید؟ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید:
۰۲۱۷۷۹۷۶۵۷۹
۰۹۰۵۹۵۱۶۶۶۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *