جرم گیری دندان یا بروساژ دندان

جرم دندان یکی از عواملی است که می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات دهان و دندان شود. در بسیاری از موارد جرم دندان باعث ایجاد بوی بد دهان و ایجاد پوسیدگی در بخش‌هایی از دندان و حتی بیماری‌های لثه می‌شود. به همین دلیل نیاز است تا از به وجود آمدن جرم در اطراف دندان جلوگیری کنید، و یا در صورتی که متوجه وجود جرم در بخش‌هایی از دندان خود شدید، به دندانپزشک برای انجام جرم گیری دندان مراجعه کنید.

جرم دندان در واقع باکتری‌هایی هستند که در اطراف دندان ایجاد پلاک می‌کنند و با گذشت زمان این پلاک‌ها می‌توانند به مینای دندان آسیب‌های جدی وارد کنند و باعث خرابی دندان شوند. زمانی که شما متوجه وجود پلاک و یا همان جرم در اطراف دندان‌های خود شدید، نیاز است تا برای جرم گیری دندان اقدام کنید. جدا کردن این پلاک کاری نیست که خود بیمار بتواند در خانه انجام دهد، در نتیجه نیاز به ابزارهای مخصوصی است که توسط دندانپزشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جرم گیری دندان
جرم گیری دندان

گاهی ممکن است این سوال برای افراد زیادی به وجود بیاید که چرا با وجود استفاده مداوم از مسواک و خمیر دندان، باز هم با مشکل جرم دندان مواجه می‌شوند؟ باید به این نکته توجه داشته باشید که باکتری‌های بسیار زیادی در دهان وجود دارند که حتی با استفاده مداوم از مسواک و نخ دندان هم نمی‌توان آنها را به طور کامل از بین برد. همچنین در برخی از موارد وجود باقی مانده غذا در بخش‌هایی از دهان که قابل دسترس با مسواک نیست، باعث به وجود آمدن جرم و یا پلاک می‌شود.

متاسفانه اگر در زمان مناسب برای جرم گیری دندان اقدام نشود، ممکن است که بیمار با مشکلات لثه و یا حتی پوسیدگی‌های عمیق دندان مواجه شود. به این نکته دقت داشته باشید که جرم گیری و یا بروساژ دندان به هیچ وجه باعث آسیب به دندان نمی‌شود.

دلایل ایجاد جرم دندان

اگر به دنبال راهکاری برای جلوگیری از ایجاد جرم بر روی دندان خود هستید، نیاز است تا با برخی از عوامل ایجاد کننده جرم و پلاک آشنا شوید، که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

1- استفاده از مسواک تنها یک بار در روز: اولین و مهم‌ترین عاملی که می‌تواند باعث ایجاد جرم بر روی دندان شود، استفاده کم از مسواک است. تحقیقات نشان می‌دهد که برای جلوگیری از ایجاد پلاک بر روی دندان‌ها نیاز است تا حداقل روزی دوبار از مسواک استفاده شود. بهترین زمان برای استفاده از مسواک، شب قبل از خواب و صبح پس از بیدار شدن است. دقت داشته باشید که استفاده مدام و منظم از مسواک می‌تواند تا حد زیادی از ایجاد جرم جلوگیری کند و کمی جرم گیری دندان را انجام دهد..

2- مصرف غذاهای شیرین و چسبنده: یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث ایجاد جرم دندان شود، مصرف غذاهای شیرین و چسبده است. توصیه می‌شود در صورت امکان رژیم غذایی خود را به شکلی تنظیم کنید که از مواد غذایی شیرین و یا چسبده کمتر استفاده کنید. همچین نیاز است پس از مصرف برخی از مواد غذایی، دندان‌های خود را مسواک کنید و یا حداقل دهان خود را با کمی آب بشویید.

3- عدم استفاده از خمیر دندان در زمان مسواک زدن: برخی افراد ممکن است در زمان استفاده از مسواک از خمیر دندان استفاده نکنند. نیاز است تا به این مورد توجه داشته باشید که استفاده از خمیردندان یکی دیگر از عواملی است که از ایجاد جرم دندان جلوگیری می‌کند. ترکیباتی که در خمیر دندان وجود دارد، از جمله فلوراید، باعث از بین رفتن باکتری‌های موجود در دهان می‌شود.

4- عدم استفاده از نخ دندان پس از مسواک کردن دندان: اگر می‌خواهید تا سلامت دهان و دندان خود را حفظ کنید و تا حد زیادی باکتری‌های موجود در دهان را از بین ببرید، استفاده از نخ دندان را پس از مسواک کردن دندان، هرگز فراموش نکنید. نخ دندان و خلال دندان از روش‌های خانگی برای جرم گیری دندان است.

5- عدم درمان ناهنجاری‌های دهان و دندان: گاهی نیز ممکن است برخی افراد با مشکل ناهنجاری‌های دهان و دندان مواجه باشند و همین ناهنجاری باعث ایجاد جرم و پلاک دندان شود. بهترین راهکار برای درمان چنین مشکلاتی، ارتودنسی دندان است، تا بتوان از ایجاد بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری کنید.

آیا جرم گیری برای دندان یا لثه خطر دارد؟

خیر. جرم‌هایی‌ که روی دندان و لثه‌ها وجود دارند، به بافت دندان آسیب وارد می‌کنند و با تجمع میکروب‌ها در دهان به تکثیر هم ادامه می‌دهند. پس وجود جرم به دندان آسیب می‌زند و‌ از بین بردن جرم‌ها مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند.

آیا جرم گیری باعث لق شدن دندان‌ می‌شود؟

خیر هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. وقتی جرم گیری دندان انجام می‌شود، اطراف دندان کمی آزاد می‌شود و افراد فکر می‌کنند که دندانشان لق شده است، در صورتی که این طور نیست و هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

آیا می‌توان دندان ایمپلنت، لمینیت و کامپوزیت شده را جرم گیری کرد؟

بله. دندانپزشک از یک ابزار با سیستم‌های دیپلر و اولتراسوند توسط EMS مخصوص ایمپلنت‌های دندانی و ونیرهای دندانی بدون احتمال خراب شدن سطح خارجی آنها را تمیز می‌کند.

هزینه جرم گیری دندان چه قدر است؟

ممکن است هزینه جرم گیری برای هر بیمار کمی متفاوت باشد. برای دریافت قیمت با کلینیک دندانپزشکی ما در تهران با شماره 02177976579 یا 09059516666 تماس بگیرید.

جرم و پلاک دندان از جمله مشکلات دهان و دندان است که اگر به موقع برای درمان آن اقدام شود، ممکن است مشکلات جدی برای دندان‌ها و لثه ایجاد کند. در نتیجه بهتر است تا در زمان مناسب برای جرم گیری دندان یا بروساژ دندان به کلینیک دندانپزشکی ما مراجعه کنید.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 3 عدد و میانگین امتیازها 5]