مقدمه

مشکلات دهان و دندان یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که افراد زیادی مانند کودکان با آن درگیر هستند و باید مراقبت از دندان کودکان را جدی بگیریم. در بسیاری از موارد عدم مراقبت صحیح از دندان و نداشتن بهداشت مناسب باعث می‌شود تا دندان‌ها آسیب ببینند، اما برخی از مشکلات، ریشه در دوران کودکی دارند که متاسفانه منجر به ایجاد مشکلات بسیار زیادی در بزرگسالی می‌شوند، در نتیجه نیاز است تا از دوران کودکی به سلامت دندان‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

به طور کلی کودکان تا سن سه سالگی صاحب 20 دندان می‌شوند که به آنها دندان شیری می‌گویند، و در سن 6 سالگی با رویش دندان‌های دائمی، دندان‌های شیری شروع به افتادن می‌کنند.

نکته مهمی که در مورد دندان‌ها وجود دارد این است که کودکان صاحب تمام دندان‌های دائمی هستند، اما این دندان‌ها به صورت نهفته درون لثه قرار دارند و به نوعی می‌توان گفت که تمام مراقبت‌هایی که در دوران کودکی انجام می‌شود، می‌تواند بر روی کیفیت دندان‌های دائمی نیز تاثیرگذار باشند. به همین دلیل نیاز است تا والدین از زمان کودکی فرزندان خود، به موارد بهداشتی و تقویتی لثه و دندان‌های آنها توجه داشته باشند.

از پوسیدگی دندان کودک پیشگیری کنید

اولین نکته‌ای که در مبحث مراقبت از دندان کودکان باید به آن توجه داشته باشید این است که از پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری کنید.

یکی از عواملی که می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان کودکان شود، مصرف مداوم شیر، آب‌میوه و غذاهای شیرین در شیشه است. دقت داشته باشید که باید سعی کنید تا مصرف نوشیدنی‌های شیرین را در شیشه‌های شیر برای کودکان را تا جایی که ممکن است کاهش دهید. به طور کلی شیشه‌ای که کودک با آن شیر می‌نوشد باعث می‌شود که مواد شیرین و یا حاوی قند برای مدت زمان بیشتری در دهان کودک باقی بماند، در نتیجه باعث تخریب دندان‌های او می‌شود.

باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که از همان دوران کودکی باید به فرزند خود بیاموزید که پس از خوردن مواد غذایی حاوی قند حتماً دندان‌های خود را مسواک بزند. البته تا حدودی می‌توان گفت که برای کودکان حدود 3 سال شستن دندان‌ها با آب نیز می‌تواند تا حد زیادی از تخریب آنها پیشگیری کند.

مسواک فراموش نشود

مهم‌ترین عاملی که می‌تواند از پوسیدگی و تخریب دندان‌ها پیشگیری کند، استفاده منظم از مسواک است. حتماً به این مورد توجه داشته باشید که مسواک باعث از بین رفتن پلاک‌های میکروبی موجود بر روی سطح دندان‌ها می‌شود، به همین دلیل مسواک منظم می‌تواند از فعالیت میکروب‌ها و تخریب دندان‌های پیشگیری کند.

همچنین زمانی که بهداشت دهان و دندان از دوران کودک رعایت شود، تا حد زیادی کیفیت دندان‌های دائمی نیز افزایش پیدا می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از دوران کودکی مسواک کردن دندان‌ها بخشی از فعالیت‌های روزانه آنها بوده، در بزرگسالی بسیار کمتر از سایر افراد با مشکلات دهان و دندان مواجه شده‌اند.

مسواک زدن و مراقبت از دندان کودکان
مسواک زدن و مراقبت از دندان کودکان

مراجعه منظم به دندانپزشک

از جمله مواردی که می‌تواند باعث شود تا کیفیت دندان‌ها از همان دوران کودکی حفظ شود، مراجعه منظم به دندانپزشک است. به این نکته توجه داشته باشید که گاهی برخی از مشکلات دهان و دندان برای والدین قابل تشخیص نیست، در نتیجه نیاز است تا در بازه‌های زمانی مشخص کودک خود را به مطب دندانپزشکی ببرید، تا از بروز مشکلات جدی پیشگیری کنید.

همچنین نیاز است این مورد را در نظر داشته باشید که گاهی دندان‌ها از دورن دچار پوسیدگی می‌شوند که ممکن است باعث شود تا این پوسیدگی به سایر دندان‌ها سرایت کند و از طرفی باعث آسیب دیدن دندان‌های دائمی که به صورت نهفته درون لثه قرار دارند، بشود.

درمان دندان پوسیده

گاهی نیز ممکن است به دلایل مختلفی والدین زمانی متوجه پوسیدگی دندان‌های فرزند خود شوند که برای کودک درد ایجاد کرده باشد. در چنین شرایطی باید هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام کنند. معمولاً دندانپزشک سعی می‌کند تا دندان شیری را پُر کند، و گاهی نیز ممکن است برای پیشگیری از سرایت پوسیدگی به سایر دندان‌ها اقدام به کشیدن آن کند. پس با جلوگیری از پوسیدیگی دندان در کودکان می‌توان مراقبت از دندان کودکان را تا حد زیادی انجام داد.

دقت داشته باشید که درمان به موقع مشکلات دندان در کودکان، می‌تواند از آسیب به دندان‌های دائمی آنها جلوگیری کند.

تغذیه مناسب در دوران کودکی

یکی دیگر از موارد مهمی که می‌تواند سلامت دندان‌های فرزندان شما را در دوران کودکی و بزرگسالی تضمین کند، مصرف مواد غذایی مناسب است. به طور کلی کودکان نیاز به مواد غذایی حاوی کلسیوم دارند، تا استحکام استخوان‌ها و دندان‌های آنها حفظ شود. به همین دلیل نیاز است تا به میزان مصرف شیر و سبزیجات فرزند خود توجه ویژه داشته باشید.

استفاده از محلول شستشوی دهان و دندان

کودکانی که سن آنها بالای سه سال است می‌توانند از محلول‌های شستشوی دهان و دندان که حاوی فلوراید هستند استفاده کنند. توجه داشته باشید که مصرف فلوراید به میزان مناسب، می‌تواند درصد پوسیدگی دندان‌ها را تا حد زیادی در بزرگسالی کاهش دهد.

به این مطلب امتیاز دهید. سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز است.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

آیا نیاز به دریافت خدمات دندانپزشکی دارید؟ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید:
۰۲۱۷۷۹۷۶۵۷۹
۰۹۰۵۹۵۱۶۶۶۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *